Du kan bli hva du vil!

Illustrasjonsbilde

Noen er så heldige at de vet tidlig hva de vil bli, men det kan være vanskelig å velge utdanningsprogram på videregående skole, eller å vite hva du skal studere og jobbe med i framtida. Det kan føles litt skummelt å velge et konkret yrke så tidlig, men det trenger det ikke å være. Det å velge yrkeskompetanse betyr ikke at du må gjøre det samme resten av livet.

Du trenger ikke å bestemme deg nå for hva du skal bli for alltid. Tenk heller på hva du har lyst til å gjøre, og hva du vil bli god i akkurat nå. Hva kan du tenke deg å jobbe med i noen år fremover?

Læring i dag for i morgen!

Godalen videregående skole har stort fokus på innovasjon og entreprenørskap og utdanner dyktige, kreative og engasjerte fagarbeidere til morgendagens yrker. Å velge yrkesfag er et spennende valg.

På Godalen videregående skole kan du velge mellom flere utdanningsprogram som gir deg yrkeskompetanse. Å ha yrkeskompetanse vil si at du er utdannet til å utøve et yrke. Hvis du velger et yrkesfaglige utdanningsprogram, kan du ta en hel utdanning allerede mens du går på videregående. En utdanning som kombinerer teori med praksis. Når du har yrkeskompetanse, får du enten svennebrev eller fagbrev eller vitnemål.

For å få yrkeskompetanse må du vanligvis gå 2 år på skole og å være lærling i 2 år (i noen få fag er læretida lenger). Som lærling får du opplæring i bedrift. Læretida avsluttes alltid med en praktisk fagprøve eller svenneprøve.

Fagbrev og svennebrev er egentlig det samme. Forskjellen er bare at svennebrev er en historisk eldre betegnelse og brukes derfor på de gamle tradisjonelle håndverksfagene, som f.eks. kokk, tømrer, frisør og trebåtbygger. Nyere fag, som f.eks. yrkessjåfør, elektriker, helsefagarbeider og billakkerer, fører til fagbrev.

På Godalen videregående skole kan du velge mellom 6 forskjellige  utdanningsprogram:

Håndverk, design og produktutvikling

Ønsker du å bli urmaker, gull- eller sølvsmed? Eller frister det mer med en utdanning som kjole- og draktsyer, møbelsnekker eller skomaker og smed?
Da kan du velge Håndverk, design og produktutvikling.

Frisør, blomst og interiøreksponering

Vil du blir Frisør, blomsterdekoratør, interiørkonsulent eller jobbe som utstillings- eller profileringsdesigner? Da kan du velge utdanningsprogrammet Frisør, blomst og interiøreksponering.

Salg, service og reiseliv

Kunne du tenke deg å drive med salg, reiseliv og arrangementer? Eller hva med hotell, resepsjon, sikkerhet eller ulike former for markedsføring? Kanskje du har en drøm om å starte din egen bedrift? Da kan du velge Salg, service og reiseliv.

Bygg- og anleggsteknikk

Ønsker du å sette synlige spor etter deg med flotte bygg, veier og broer, uteområder og anlegg? Liker du å jobbe utendørs? Da kan du velge Bygg- og anleggsteknikk.

Elektro og datateknologi
Ønsker du å jobbe i et praktisk yrke som forenkler menneskers bruk av elektrisitet i hverdagen? Er du interessert i ny teknologi og liker tekniske utfordringer? Da kan du velge Elektro og datateknologi.

Nytt unikt studietilbud!
Automatisering og robotikk m/studiespesialisering, 3-årig løp

Teknikk og industrifag

Ønsker du å arbeide med teknikk og mekanikk? Er du interessert i maskiner og kjøretøy? Da kan du velge Teknikk og industrifag.

Nye linjer!
        Brønnteknikk
        Kjemiprosess- og laboratoriefag

Illustrasjonsbilde

Lykke til med valget og følg oss på sosiale medier!

Facebook        Instagram         TikTok

#velgGodalen