Vg4 påbygg

(Påbygging til generell studiekompetanse etter yrkeskompetanse)

Når skoleåret er over, vil du motta et vitnemål eller kompetansebevis i posten. En digital kopi av vitnemålet – elektronisk vitnemål – blir også lastet opp i Nasjonal Vitnemålsdatabase (NVB).

• Et vitnemål er beviset du får når du har fullført og bestått videregående opplæring, og det viser at du har oppnådd studiekompetanse og/eller yrkeskompetanse. Du må ha vitnemål for å søke fagskole eller høgskole/universitet.
  • Et kompetansebevis viser hvilke fag du har gjennomført i videregående opplæring. Kompetansebeviset viser blant annet karakterer og fravær.
  • Elektroniske vitnemål brukes for automatisk poengberegning og behandling av søknader hos Samordna Opptak. Du må selv sjekke at vitnemålet ditt finnes i NVB innen 1. juli. Dette kan du gjøre ved å logge deg inn på søkerportalen til Samordna opptak.

Hvordan får du vitnemålet ditt?

Vitnemålet ditt blir skrevet ut når du har bestått fagprøven/3-årig yrkesutdanning og alle fagene på vg4 påbygg. Hvilken skole som skriver ut vitnemålet avhenger av noen faktorer:

• Hvis du har tatt 3-årig yrkesutdanning, skriver den skolen der du bestod fagopplæringen ut vitnemålet.Godalen vgs sender informasjon om deg til den aktuelle skolen, som da skriver ut vitnemålet til deg.
  • Hvis du har tatt fagbrev/svennebrev i Rogaland fylkeskommune, skriver Godalen vgs ut vitnemålet.
  • Hvis du har tatt fagbrev/svennebrev i andre fylkeskommuner, er det de som skriver ut vitnemålet. Du må kontakte fagopplæringen i den aktuelle fylkeskommunen for å få skrevet ut et vitnemål.

Hva med kompetansebevis?

Hvis du ikke består 4. påbygg eller ikke har bestått fagopplæringen/fagbrev/svennebrev, skriver vi ut et kompetansebevis for det skoleåret du har gått her hos oss.

Hvis du har spørsmål, er det bare å kontakte skolen på telefon 51 92 37 00. Spør etter Kari-Anne Håland. Evt send mail til kari-anne.haland@skole.rogfk.no.