Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign

Vil du blir frisør, blomsterdekoratør, interiørkonsulent eller jobbe som utstillings- og profileringsdesigner? Da er dette utdanningsprogrammet for deg.

Hvorfor velge Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign?

Du lærer

• design og visuelle uttrykk
  • videreutvikling av kreative ferdigheter
  • utvikling og utførelse av ulike teknikker og uttrykk
  • om stilhistorie og trender
  • om kommunikasjon og kundebehandling

Du bør være

• kreativ og estetisk anlagt
  • interessert i å arbeide med hendene
  • interessert i visuelle uttrykksformer
  • nøyaktig og utholdende

Les mer om frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på vilbli.no

Hvorfor velge Godalen vgs.:

Ønsker du fokus på skaperglede og produksjon?

Vg1 Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign gir deg flere muligheter. Dette er programområdet for deg som ønsker å bli blomsterdekoratør, frisør, jobbe innenfor interiør- eller eksponeringsdesign, eller bli maskør eller parykkmaker. Felles for fagene er at dette er kreative fag hvor du jobber med utforming av ulike produkter og tjenester. Du vil få kjennskap til arbeidslivet og kommunikasjon med kunder.

Veien videre på Godalen vgs.:

• Vg2 Blomsterdekoratør
  • Vg2 Frisør

Klikk her for å søke skoleplass

Første året - Vg1

Utdanningen til de fleste yrkene tar normalt fire år. Du går de to første årene på skole. Etterpå er det to år opplæring i bedrift som lærling. Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg slik at du får studiekompetanse.

Du har 35 timer opplæring per uke i både fellesfag og programfag.

Andre året - Vg2

Du fortsetter opplæringen innen utdanningsprogrammet du valgte på Vg1. På Vg2 velger du retning, og du kan velge mellom de programområdene som finnes på ditt valgte utdanningsprogram.

Andre året - Vg2- Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
våre Vg2-Tilbud
Vg2 Blomsterdekoratør
Vg2 Frisør

Du finner oversikt over hvilke programfag du kan velge på skolens vilbli-side.

Du har 35 timer opplæring per uke i både fellesfag og programfag.

Tredje året - Vg3

Du blir normalt lærling og fortsetter opplæringen i en godkjent lærebedrift. Du blir lærling i det programområdet du valgte på Vg2. Læretiden er to år, og når du er ferdig med læretiden kan du ta fag- og svennebrev.

Klikk for informasjon om lærling og lærekandidat

Du har også mulighet til å ta Vg3 påbygg  for å få studiekompetanse.

Etter at du har fått yrkeskompetanse som f.eks. fag- eller svennebrev kan du ta Vg4 Påbygging til generell studiekompetanse hos oss.

Veien videre

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning