Undersøkelsen
Spekter digital inneholder to ulike undersøkelser; en forebyggende og en undersøkende.
Spekter digital – Forebygge Forbygge-undersøkelsen er en ikke-anonym digital undersøkelse av læringsmiljøet i klassen. Den inneholder ulike spørsmål om trivsel, i tillegg til noen spørsmål om mobbing. Elevene logger seg inn med FEIDE og undersøkelsen tar ca. 10 min. Elevene kan selv velge å svare på alle, noen eller ingen av spørsmålene. Gjennom å svare så ærlig som mulig på spørsmålene i undersøkelsen, kan elevene hjelpe både seg selv og andre elever til å få det trygt og godt på skolen.
Når kontaktlærer har analysert resultatene, vil elevene få en generell tilbakemelding på hvordan læringsmiljøet i klassen oppleves. Om det må settes inn tiltak, vil elevene få informasjon om det. Tilbakemeldingen er anonymisert slik at det ikke skal være mulig å gjenkjenne informasjonen om og fra enkeltelever.
Spekter digital – Undersøke Denne undersøkelsen brukes dersom det i Forebygge-undersøkelsen kommer informasjon om at det er utfordringer i læringsmiljøet. Den kan også brukes til undersøkelser når skolen har bekymring for eller kunnskap om at en elev ikke har det trygt og godt på skolen.
Klassen svarer på et ikke-anonymt digitalt spørreskjema med litt andre spørsmål om trivsel og mobbing enn Forebygge-undersøkelsen. Informasjonen blir analysert av den som er ansvarlig for å gjennomføre undersøkelsen, og følges opp med individuelle elevsamtaler dersom det er behov for det. Det er mer informasjon om Spekter digital på nettsiden.
Hvorfor Spekter digital?
• Det er nyttig verktøy for å hente ut positiv informasjon om arbeidet som er blitt gjort for å bygge et godt læringsmiljø i klassen
• Elever som ikke opplever at de har et trygt og godt skolemiljø kan si ifra på en enkel måte
• Undersøkelsen inneholder forskningsbaserte spørsmål, kan gjennomføres raskt og effektivt, og har gode visninger av resultatene. Det gjør det enklere å analysere resultatene og sette i gang målrettede tiltak
• Det hjelper skolen med å følge med på utviklingen i læringsmiljøet
Viktig informasjon
• Det er frivillig å svare på Spekter
• Elevene kan velge å hoppe over spørsmål elevene ikke ønsker å svare på
• Det er bare de ansatte på skolen som trenger det, som får se svarene
• Det kan hende at skolen får opplysninger i undersøkelsen som de må samarbeide med seg og dine foresatte om (dersom elevene er under 18 år). Foreldrene dine vil ikke få se akkurat hva elevene har svart
Tilgangsstyring
Hver skole har en ansatt som administrer undersøkelsene for alle klassene på skolen. Det kan være rektor, leder av elevtjenester eller avdelingsleder. Kontaktlærer oppretter den forebyggende undersøkelsen for sin klasse og har tilgang til svarene i etterkant. Ledelsen på skolen bestemmer når og hvem som gjennomfører Spekter digital – undersøke.
Personvern
Personvernerklæring for Spekter finner elevene her. Resultatene fra undersøkelsen slettes hvert år når skoleåret er slutt, og innen 01.07 hvert år.
Regelverk
• Opplæringsloven § 12-2: Retten til et trygt og godt skolemiljø
• Opplæringsloven § 12-4: Plikt til å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø
• Opplæringsloven § 12-5: Skjerpet plikt til å melde fra dersom en som arbeider ved skolen krenker en elev
• Opplæringsforskriften § 20-5: Ikke-anonyme skolemiljøundersøkelser