Informasjon om deltakelse i forsøk om vurdering i orden og oppførsel uten karakter
Godalen vgs er med i et treårig forsøk med vurdering uten karakter i orden og oppførsel. Forsøket startet høsten 2023.
Skolen jobber systematisk i profesjonsfelleskapet og i elevrådet med oppfølgingen av sosial læring og danning, og arbeider med gode verktøy for å utvikle og følge opp elevenes sosiale læring.
Veiledningssamtaler i profesjonsfellesskapet
I profesjonsfellesskapet har vi jobbet med å gi lærerne ferdigheter i veiledende samtaler for å utvikle elevenes sosiale kompetanse. Dette er ment som erstatning for vurdering av orden og oppførsel i forsøksperioden. Metoden som brukes er reflekterende team og refleksjon.
Elevsamtaler
Skolen har samtaler med elevene, se eget hefte:
veiledningshefte -elevsamtaler- Godalen vgs
Skolen har utarbeidet rutiner for oppfølging av elever som trenger veiledning i forhold til oppførsel.
I forsøksperioden sender rektor ut brev til foresatte ved skolestart.
Deltakelsen i forsøket er frivillig for elevene. De som velger å ikke delta i prosjektet, vil få vanlig standpunktkarakter i orden og oppførsel. Ønsker en å reservere seg fra prosjektet, må det sendes en e-post til skolen, www.godalen.vgs ,senest 6. oktober. Det holder at det står i e-posten at eleven ikke ønsker å være med i prosjektet.
De som deltar i prosjektet, vil ikke få standpunktkarakter orden og oppførsel på vitnemålet. De vil i stedet få en vitnemålsmerknad på vitnemålet hvor det står at eleven har vært med i dette forsøket.
Ved å ta bort karakterene i orden og oppførsel, settes det fokus på sosial læring og veiledning av elevene. Gjennom samtaler og veiledning vil elevene gjøres bevisst på egen oppførsel og hvordan den påvirker den faglige læringen og klassemiljøet. Dette for at eleven skal kunne ta lære seg å ta gode valg.
Generell informasjon om prosjektet
Formålet med forsøket er å skaffe et bedre beslutningsgrunnlag som belyser fordeler og ulemper ved å fjerne vurdering med karakter i orden og oppførsel, samt gi mer kunnskap om alternative vurderingspraksiser (læringsdialoger) som kan erstatte disse standpunktkarakterene.
Illustrasjon av kommunikasjon fra
I Norge gis det karakterer i orden og oppførsel fra og med åttende trinn på ungdomsskolen og ut videregående skole. I hvilken grad disse karakterene er i tråd med intensjonene i læreplanverket om sosial læring og utvikling, kan imidlertid diskuteres. Karakter i oppførsel kan gi elever motivasjon til å forbedre oppførsel i klasserommet. Imidlertid kan elevene bare gå ned i karakter i orden og oppførsel. Karakterene reflekterer altså kun det elevene ikke mestrer.
Videre skal karakterene være et uttrykk for elevenes kompetanse knyttet til skolereglene på skolen sin. Kompetanse i fag skal ikke påvirke vurderingen i orden og oppførsel, og vanligvis skal ikke enkelthendelser tillegges avgjørende vekt.
Unntaket er dersom enkelthendelsen er særlig alvorlig. Dermed knyttes det usikkerhet til hva karakterene i orden og oppførsel egentlig er et uttrykk for. Karakterene kan altså oppleves som subjektive, avhengige av kontekst og at de kun vektlegger det eleven ikke mestrer. Mangel på en standardisering kan gjøre at elever føler seg urettferdig behandlet og blir mindre motiverte.
En tegning av en gruppe mennesker som samarbeider
Hva skal vi gjøre på skolen?
Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om hvordan dagens ordning faktisk fungerer, og det finnes lite internasjonal forskning på lignende eller alternative ordninger. Med dette som bakgrunn, skal NIFU på oppdrag for Utdanningsdirektoratet undersøke følgende:
- Hvordan dagens ordning med vurdering i orden og oppførsel med karakterer påvirker relasjonen mellom lærer og elev.
- Hvordan en alternativ ordning uten karakterer påvirker elever og ansatte i skolen og elev-lærer-relasjonen.
I del 2 av prosjektet skal NIFU undersøke hvordan alternative praksiser for vurdering av orden og oppførsel uten karakter, påvirker elever og lærere. Ved hjelp av både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder skal NIFU undersøke hvordan en endring av vurderingsmetode påvirker fravær blant elevene, elevprestasjoner i fag, elev-lærer-relasjonen og lærernes arbeidshverdag.
For å gjennomføre den delen av prosjektet har NIFU og Utdanningsdirektoratet invitert kommuner og fylkeskommuner til å være med i et forskningsprosjekt der ungdoms- og videregående skoler skal gi vurdering i orden og oppførsel uten karakterer.
NIFU har videre trukket ut skoler til tre ulike tiltaksgrupper. Godalen vgs er ikke blant de tre skolene. Det er 80 offentlige videregående skoler i landet som er med på prosjektet. Der Godalen vgs, er en av disse.
Det er bare å ta kontakt med skolen hvis dere har spørsmål om forsøket.
Udir forsøk orden og oppførsel
Lenke til skoleregler